Friday, February 14, 2014

ANGEL SOUND FETAL DOPPLER


Bismillahirrahmanirrahim,

First time dengar ni. Baru dapat tahu. Erghh so lame so slow
Tiba-tiba semalam kawan yang tengah pregnant jugak bagitaw dia ada beli alat untuk dengar heartbeat baby.
Alaaaa macam yang kat KKIA tu. Kan kalau korang pergi ada dengar heartbeat baby kan? kan? kan?
Haaa cenggitu lah.

Ohmaiiiii excited giler!
Seriously ada? So takyah pergi klinik sangatla nak dengar heartbeat baby kan. Eh.

Lepas tu saya terussssss berdesupppp google, jumpa website ni:-

http://www.didiksihat.com/2013/03/fetal-doppler-pengesan-denyutan-bayi.html




Ada tiga jenis.
Oh well, harga REASONABLE la. Modal sekali je kottt, then guna la sampai hancur. hahahah

Yang penting, boleh dengar heartbeat baby hari-hari :). So bila ada hari kita rasa macam baby kurang je gerak-gerak, bolehlah kita zappppp check-check heartbeat dia. Kurangkan sikit kegelisahan.
Alah, semua bakal-bakal ibu pun mesti akan rasa resah gelisah kan. Kalau boleh setiap saat nak rasa little angel tu bergerak . PRICELESS :')

Alkisahnya tiba-tiba keluar isu macam ni sebab hari selasa & rabu hari tu baby macam dok senyap je. Gerak pun sekejap. Selalunya kalau petang sampai ke malam baby dah start active. RISAU! Bila google, macam-macam respon negatif yang saya baca. Hurm.. saya yakin baby Alhamdulillah sihat. Tidur agaknya. Dan di usia 5 bulan dalam kandungan, masih dikira kecil. Jadi ada masa kita tak dapat rasa sangat gerakan dia sebab ruang masih besar kat dalam tu. Kan?

So antara caranya saya kerap panggil dia, tepuk-tepuk perut..huhu, baca Al-Quran. Macam tak respon sangat. Tengah malas agaknya.huhu

So semalam, ikut tips kawan saya, "cuba letak bacaan ayat-ayat Al-Quran kat perut, pasang lagu-lagu untuk bagi lagi ransangan kat baby". Saya buat!

Dan subhanallah, memang kuasa Allah, terus rasa baby moving-moving & keep moving. Dan saya terus repeat bacaan yasin tu sampai petang. Alhamdulillah, petang tu sampai malam baby terus active. Subhanallah subhanallah :')

Baby penat ye sayang, sebab tu 2 hari tak layan mummy sangat.. huuuu

Oh ya, malam sebelum tu sebelum tidur, saya ikut tips yang saya dapat masa google, try minum air sejuk. Saya pun minum, selawat2 sambil cakap dengan baby & Alhamdulillah, malam tu baby moving-moving quite banyak.

Jadi bakal-bakal ibu yang ada pengalaman macam saya, harap bertenang (walaupun saya tahu susah) & cubalah macam yang saya buat . InsyaAllah, dengan izin Allah, dapat perkembangan positif.

Kesimpulannya memang nak beli lah ANGEL SOUND ni. Good device kan. TAPI apapun, still kena refer doctor :)

Apa kata anda?



No comments: