Thursday, January 7, 2010

:: al-quran kalamullah ::

Subuh yang sgt2 hening..
Terjage jugak aku untuk solat subuh..
Alhamdulillah.. walaupon sllu gak terlajak..
aku bersyukur sebab Allah masih tetapkan iman dlm diriku..
aku masih yakin Allah itu Esa dan Muhammad itu Rasul Allah..
Aku masih berpegang pada Rukun Islam yang 5
Aku masih berpegang pada Rukun Iman yang 6
|| aku sedar,iman ini masih lagi perlu di topup ||..
||aku manusia biasa..bukan Nabi Muhammad yang bersifat ma3sum..||


Lepas solat..
Seolah2 jadi rutin utk bace beberape potong ayat2 suci Al-Quran..
Tenang sgt rase..
||cume kadang2 leka, lupa dgn nikmat dunia, smpai jadi malas|| --- nauzubillah min zalik---

Hari tuh,
Sambil bace Al-Quran..
terngiang2 kate2/ penulisan sseorang ( maap..x ingat sape)
dia kate.. ala-ala lebey kurang cmni laaaa...
"bace al-quran, perlukan teknik pernafasan yang btol..sbb ade harakat2 tertentu.yang panjang, yang pendek..
Kawalan pernafasan yang bagus mmg penting. Orang yg dah lame x bace al-quran, kite bley nampak die tersemput2 bace, berbanding dgn org yang xpenah putus bace al-quran"
|| x brape igt lagi ape yg die ckp..tp tu la antara gist pentingnye. ||

sbb tu.. tgh2 bace al-quran..
aku cuba teliti balik gaye bacaan aku..
pernafasan aku..
adekah aku mampu mmbaca al-quran dgn sempurna..???
( mungkinla x sesedap n selunak mereka2 yang mmg layak jadi qariah tilawah al-quran wakil mane2)-_-"
tp sekurang2nye..
aku bersyukur sbb aku masih mampu mengalunkan dan menghayati kalamullah..~




p/s :: tak sia2 mama suruh aku amik aliran agama..mampu blaja bahasa arab wpon bahasa al-quran tu x la berape sgt aku kuasai..
tp sikit sebanyak.. aku mampu berbanding mereka2 yang lgsg x mampu.. || alhamdulillah ||

>>> al-quran..panduan idup paling lengkap..<<<

kenape subuh??? sbb muhasabah diri tu terjadi  mase subuh hari tuh..
-- saje mo sharing-sharing skrg-- -_-

No comments: